søndag 20. juli 2008

Fiskesuppe med touch av asia


Her om dagen lagde jeg en veldig enkel, men dog så god fiskesuppe. Eller, det er kanskje feil å kalle den enkel, for når du ser ingredienslista ser du at det etterhvert ble ganske mye jeg puttet oppi gryta. Men den er uhyre lettlagd bare du har ingrediensene, og en liten tur til nærmeste dagligvare skulle fikse mesteparten. 

Det kan være du får trøbbel hvis du begynner å lete etter fiskesaus (nam pla) på den lokale Rema 1000 butikken, men resten skulle være ganske grei skuring. Kjøp fiskesaus neste gang du er i nærheten av en litt større dagligvare eller en innvandrerbutikk. Har du ikke sambal oelek, bruker du en annen chilipasta eller en eller annen form for chili. 

Jeg bruker å plukke fersk mais hver høst og så fryser jeg ned hele kolber som jeg kan plukke opp fra fryseren helt fram til neste sesong er klar. Og det er det jeg har gjort her. Du kan også bruke hermetiske maiskorn. De er bedre enn de hele hermetiske kolbene. Det synes i hvertfall jeg.  

1 fedd hvitløk
1-2 cm fersk ingefær
1 ss olivenolje
1/2 ts sambal oelek
1 boks kokosmelk (halvfet)
3 ts fiskesaus
1-2 terninger fiskebuljong eller tilsvarende mengde fond
ca. 1 1/2 l vann
1/2 ts sukker
400 g tosk eller annen fisk
3 maiskolber
3 gulrøtter
2 vårløk
4 skiver sommerkål
200 g nudler

Riv hvitløken og ingefæren på den fine siden av rivjernet og ha det i en kasserolle sammen med olivenoljen. La det surre på ganske svak varme i noen minutter, til det dufter deilig i hele kjøkkenet. TIlsett sambal oelek, kokosmelk, fiskesaus, buljong og vann og kok opp.  La det småkoke i noen minutter. Smak til for å kjenne om det er passe salt. Vil du ha litt mer smak, tilsetter du litt mer fiskesaus og kanskje litt mer chili. I mellomtiden gjør du klart resten .

Del opp fisken i litt store terninger. Del her maiskolbe i 4 , og skrell gulrøttene og del i skiver. Vask vårløken og skjær den i strimler og snitt av litt sommerkål. 

Ha alt dette, samt nudlene, oppi den kokende suppa og la det komme opp til kokepunktet igjen. Sett på et lokk og la det syde (det vil si at varmen skal være helt oppunder kokepunktet) i 5 minutter. Så er suppa klar til servering!

Slurp i vei! 


Ingen kommentarer: